Ramai Kaum Tidong Di Sektor Awam

Sejak laman Blog ini saya wujudkan, ramai yang menhubungi saya sama ada melalui e-mail atau telepon, yang mengaku mereka adalah anak tidong…… ada yang memegang jawatan Timbalan Pengarah, berasal dari Kg. Apas Tawau, ada yang bertugas di Unit Perancangan Ekonomi ( ICU ) Jabatan Perdana Menteri, yang berasal dari Merotai Kecil Tawau dan banyak lagi anak tidong di sektor Awam.

Tapi, apa yang saya kesalkan bahawa ada yang tidak mengaku diri mereka anak jati tidong sedangkan ibubapa ada dari kaum tidong…… mereka berangapan kaum tidong ini… adalah kaum yang mundur dari segi ekonomi dan politik…..

Saya harap anak muda kaum tidong di sabah ini tidak mudah patah semangat untuk mempertahankan budaya dan adat kaum…. walaupun pada dasarnya… kaum tidong ini adalah kaum menoriti di Negeri Sabah. kalau bukan kita sebagai jenerasi muda… siapa lagi yang perlu pertahankan kaum tidong di Sabah.

Jutawan Terima Kasih kepada yang menyokong saya mengwujudkan blog ini.

7 Respons to “Ramai Kaum Tidong Di Sektor Awam”

  1. wan salaman osman Says:

    saya setuju dengan pendapat anda….ramai anak tidung jati yg telah berjaya…..sya ucapkan tahniah kepada mereka..tetapi ada juga di antara mereka yg tidak mengaku sebagai anak jati tidung….setelah mereka berjaya…..malah mereka amat malu sekali mengaku sebagai anak jati tidung…..saya pun hairan..ada juga orang-orang seperti ini….kenapa perkara ni blh berlaku??…

  2. Seharusnya, anak2 jati tidung berbangga dgn kaum sendiri dan berusaha utk membantu dan membangunkn kaum sendri khususnya, bukan nya mau lari dari kenyataan. Saya amat bangga sbg kaum tidung yg merupakan salah satu drpd etnik Bumiputera Sabah yg di iktiraf. Sama2 la kita bangunkan kaum sendiri.

  3. Asal oun pagun Apas pe Says:

    Aku banga jadi anak Tidong baa, mungkin tidak menonjol dan dikenali lebih2 lagi di sebelah pantai barat ni tpi orangnya bolehlah dikatakan bais-bais belaka. baiskennnn

  4. anak pagon sg.apas Says:

    Pensulud2 ku oun pagon. Damo kumpalan2 profesional atau pegawai2 kanan kerajaan atau sektor swasta, tio pernah rasa miwan ngaku sebagai uon taka. Malahan amat bebabagga sebagai oun pagon dan ibaa mai de kumpulan2 atau de majlis ga sino uon tidung bahawa damo oun tidung. Malahan damo sentiasa memikirkan dan enolong de bangsa taka secara lansung atau tidak langsung. Berangkali oun taka tio ketando damo. Secara peribadi, daku ambaya 5 ansi yaliku belajar dan keluaran universiti, tetapi masih ngaku de oun tidung walau dimana damo antugas atau mapung. Sebob ne.damo dinidik dengan budi dengan budaya tidung abais. Jadi, tio menong oun berjawatan atau berkefudukan bais miwan ngaku oun pagun. Malahan damo bangga, bahawa damo oun pagunpun setaraf dengan bangsa lain dan guang gilong de anak tidung taka jadi macam damo atau lebih bais atau maju lagi. Ga sino oun taka berjaya atau jadi oum kaya, seharus no ngai-ngai taka rasa bangga. Askum.

  5. YayanRoslan Says:

    adeh ne bantil ken tidung mu giti pensuled,,,,but keep it up…

  6. Hidup….!! Tidong bais nya

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: