LAGENDA KAUM TIDONG

LAGENDA TINAGAT

Ramai yang tahu Pantai Batu Payung atau Tinagat dimana dalam tahun 90an ramai yang pernah berkelah di pantai tersebut, dimana ketika itu pantai yang cukup indah dan bersih dan merupakan salah satu pantai yang terindah di daarah Tawau.

Tapi mungkin ramai yang tidak tahu Tinagat atau Batu Payung itu adalah sama dimana tempatnya sama, walaubagai manapun ramai yang tidak sedar bahawa tinagat mempunyai satu lagenda tersendiri yang mempunyai hubung kait dengan “Sungai Sibuku” di Indonesia.
Menurut cerita lagenda yang diperolehi dari penduduk Sungai Sibuku dan penduduk Kampung Tinagat dimana setelah disusun semula hasil ceritanya adalah seperti berikut:-

Dizaman dahulu seorang pemuda bersama ibubapa tinggal di sebuah kampung dimana kampung tersebut merupakan menghasilkan padi mempunyai bendang sawah yang cukup luas seluas mata memandang, dimana penduduk kampung berkenaan menjalankan kerja secara gotong royong apabila tiba menuai padi.
Pada satu petang pemuda berkenaan menghabiskan masa rehetnya sebelum senja tiba, pemuda berkenaan berjalan-jalan ke pantai dalam keadaan cuaca yang kurang baik dan sayu, hujan gerimis, apabila sampai dipantai berkenaan, pemuda tersebut terdengar suara perampuan ketawa dan bergurau senda.
Pemuda itu pun terus ke arah suara tersebut, apabila sampai ke tempat itu pemuda berkenaan ternampak tujuh orang putri yang sedang mandi ditebing pantai tersebut, tujuh gadis itu dikatakan berasal dari kayangan dimana dikatakan “jula juli bintang tujuh”.

Pemuda itu berfikir macam mana hendak mendapatkan putri itu, fikir punya fikir pemuda mendapat ilham untuk mengambil satu pasang baju putri berkenaan dan terus menbunyi baju tersebut, apabila putri itu selasai mandi masing-masing mengambil baju mereka yang diletak diatas batu tersebut.
Salah satu daripada putri itu tercari-cari bajunya tapi tidak Berjaya, jambatan merekapun hampir padam dimana jambatan itu pelangi tujuh warna, pada akhirnya putri bungsu itu akur untuk tinggal dibumi. Akhirnya pemuda itu kembali kerumah yang tidak jauh dari pantai tersebut mengambil baju ibunya untuk digunakan oleh putri itu.

Hari pun semangkin senja pemuda itu membawa putri balik kerumahnya, sampai dirumahnya keluarga pemuda terkejut melihat putri yang cantik tidak terkira, ibu pemuda itu bertanya dengan pemuda itu dimana dia menjumpa putri itu, pada awalnya pemuda itu mendiam diri, tapi atas desakkan ibunya pemuda itu mencerita kisahnya sehingga dia menemui putri itu kepada keluarganya.

Hari demi hari, minggu demi minggu, bulan demi bulan, rumah pemuda itu tidak henti-henti dikunjungi oleh penduduk kampung yang ingin melihat lebih jelas lagi putri kayangan itu, dimana dahulunya rumah pemuda itu senyap sepi, tapi apa yang berlaku sejak kehadirian putri keyangan itu, kini riuh rendah jadinya.

Pemuda itu pun berkahwin dengan putri kayangan itu, atas dasakan keluarganya berikutan penduduk kampung mula berangapan tidak baik dengan pemuda dan putri itu yang dilihat sentiasa bersama.
Sehaun kemudian hasil perkongsian hidup pemuda itu dengan putri itu, merekapun dikurnia seorang anak.
Sejak kehadiran putri kayangan itu dikampung pemuda tersebut, hasil tuaian padi berlipat kali ganda pendapatan mereka, atas memberi kesyukuran dengan hasil tuaian penduduk kampung, penghulu kampung berkenaan mencadangkan mengadakan pesta kesyukuran menuai padi.

Masa pesta pun sudah tiba, semua penduduk datang meriahkan nya pelbagai acara diadakan antaranya tarian mengeluk. Atau dasakan penghulu dan keluarga pemuda itu yang mahu putri itu menari. Pada awalnya putri tersebut engan menerima pelawaan tersebut tetapi setelah di desak oleh suaminya akhirnya putri itu terima pelawaan tersebut.

Sebelum putri itu menari beliau mengenakan syarat kepada suaminya dimana beliau minta baju yang disembunyi oleh pemuda itu satu ketika dahulu, untuk digunakannya bernari, akhirnya pemuda itu pun setuju dengan perminta isterinya itu lalu mengambil baju di gudang padi.

Putri itu pun mula menari dengan limbayan yang lembut gemalai, tampa disedari kaki Putri itu pun mula berangkat dari lantai pentas tersebut, akhirnya tidak dapat rurun lagi, pesta itu jadi huru hara apabila putri tersebut mangkin lama mangkin tinggi terbang.

Pemuda itupun terus mengejar putri itu sehingga dilihat berdiri diatas batu berpayung iaitu “BATU PAYUNG” apabila pemuda sampai di batu berpayung itu dan terus merayu agar isteri nya turut, tapi apakan daya putri itu tidak boleh turun ke bumi lagi.

Pemuda itu pun mengambil keputusan untuk menebang batu yang berbentuk payung itu dengan harapan isteri kesayangnya itu dapat turun, walaubagai manapun setelah batu itu tumbang putri berkenaan terus terbang, dengan memberi kata-kata akhir kepada suaminya (pemuda).

“tolonglah jaga anak kita itu, kalau dia menagis bawalah dia ke sungai sibuku” akhirnya putri itu terus terbang meninggalkan pemuda itu, pemuda itupun kembali ke kampungnya dengan harapan kecewa.
Begitulah cerita lagenda tinagat yang mempunyai kaitan dengan sungai sibuku, yang difahamkan dan pernah diceritakan oleh penduduk kampung sungai sibuku, satu ketika sungai sibuku tersebut berumbak tujuh lapis dan batu payung kini sekarang tinggal tunggulnya tinagat.

Demikian sahaja lagenda Tinagat, Batu Payung dan Sungai sibuku dalam erti kata lain TINAGAT dalam bahasa tidong adalah TEBANG.

144 Respons to “LAGENDA KAUM TIDONG”

  1. cicit pangiran digadong Says:

    Saya ada banyak bahan-bahan sejarah yang ditinggalkan oleh nenek moyang saya seperti gong,tapak sirih ,duit zaman belanda berusia 154 tahun dan tarsila raja-raja tidong yang telah disalin dalam tulisan rumi.

  2. cicit pangiran digadong Says:

    lagenda batu tinagat ini saya sendiri dengar dari arwah datuk, nenek, moyang, pak cik dan makcik sesiapa saja orang tua-tua tidong.sama seratus peratus. Satu lagi lagenda “mengkuba “(ertinya batu bertangkup ) sekarang ini orang sebut ” Wakuba”( tiada makna dalam bahasa melayu) yang telah diubahsuai sebutannya. Saya pernah mendengar cerita lagenda Mengkuba yang berkaitan batu bertangkup. Saya berharap pada Ketua Anak negeri Kaum tidong meminta pihak berkuasa tempatan memperbetulkan nama tempat Wakuba kepada nama asalnya “MENGKUBA “. macam Ujung pandang ditukar semula kepada Makasar

  3. Kepada saudara cicit Pangiran digadong, saya tertarik untuk melihat tarsila raja-raja tidong yang anda punya, bisalah kiranya berbagi, mungkin bisa dimuat disitus ini, atau kirim ke email saya : Rian_Alonso@plasa.com

    Salam dari orang Tidung Tengara.
    Tarakan-Indonesia

    Majulah Tidung

  4. TIDONGBOY Says:

    Terima kasih saudara Rian, atas komennya terhadap blog tidongboy…. saya amat mengalu-alukan apa-apa cerita berhubung kait dengan kaum tidong di kawasan Tengara… saya telahpun melawat di Tarakan- Indonesia, tidak dinafikan rumpun tidong di sana amat ramai… terutama, satu tempat yang dimanakan “SELUMIT”, Inyallah saya akan datang lagi ke Terakan-Indonesia…. amat seronok di sana…..

  5. OUN PAGUN TAKA Says:

    Cicit pangiran di gandong. Saya sedang menyiapkan buku ” Suku Kaum Tidung Di Sabah”. Bagi alamat or HP no. Saya mau tumpang teliti itu silasila raja tidung yang ada pada kamu untuk dibandingkan dengan yang ada dengan saya. Harus kita teliti dan perbetulkan dan bukukan untuk generasi akan datang. Kalau boleh Fax. 088-283266 u/p. SAO. tq.

  6. Sangat senang mendengarkan ada yang mau membuatkan buku tentang suku kaum Tidong, kiranya dapat dimuat disini,

    Saya juga hendak bertanya tentang lagu-lagu Tidung Tawau,sabah apakah ada yang terbaru, terakhir saya beli Album Kandandiu vol.3,
    Saya sedang mencari lagu Tidung yang berjudul ‘Jembatan Tarakan’ yang dibawakan oleh penyanyi yang bernama Jaafar dari kumpulan persekutuan Tidong Sabah, yng diketuai oleh H. Ismail Ahim mau bertandang ke Tarakan pada acara IRAW TENGKAYU 2001 lagux best lah….

    @ TIDONGBOY
    Tanggal 15/16 Desember adalah waktu yang paling pas untuk berkunjung ke Tarakan. Karena pada waktu itu akan diselenggarakannya pesta adat Tidung IRAW TENGKAYU. kirax bisalah membawa lagu2 Tidung dari daerah Sabah.

  7. ble sya taw lagu-lagu tradisi tidong?

  8. zairiiskandar Says:

    salam, terima kasih kerana wujudkan blog ini untuk tatapan generasi. saya bukanlah dr komuniti kaum ini….cuma saya mahu bertanya, masih adakah di Tidong bahawa golongan yang mengangkut barang2 harian seperti keperluan seharian menggunkan 4wd pacuan 4 roda, saya amat tertaik untuk mengetahui kehidupan org ‘pony borneo’ merujuk kepada golongan yang membantu/angkat barang ke dalam pendalaman dan budaya serta adat resam mereka..boleh saya dapatkan penjelasan lanjut? saya dalam kajian mengenai ‘pony borneo’ ini.

  9. ujang jaya Says:

    assalamualaikum ujang2 dan acil2 ulun taka. dako ulun pagun tapi mantil indagu ulun pagun. dako sendungan keliman ulun2 taka penasak sejarah ulun tidung. terima kasih kepada ujang tidong boy yang buat blog ini. macam mana sudah buku ujang oun pagun taka ?

  10. ujang jaya Says:

    salam ulun pagun ngengayi, odow 21/2/2010 sino keramaian de felda umas2 tawau. Dagu no persembahan tarian tidong dan adat budaya ulun pagun. tau manong kayi dagu illo, dako keliman danoi sino yaka gino indagu danoi. si guang gilong kesaboy kyo, ngangayi nyo kon.

  11. Salam sinan kaum Tidong..

    pada 21/2/2010 de Umas Felda perjumpaan persatuan Tidong bagi kawasan Daerah Tawau.. jadi dagu eh ujang taka mungkin pada 27/3/2010 akan berlangsung perjumpaan besar besaran Persatuan Tidong Sabah de Dewan Masyarakat Tawau.
    Harap-harap muyo kesaboi..
    bais gini jang..ramai-ramai taka berhimpun.

  12. bapak mentua aku orang tidong…..

  13. bapa mentua ku berasal dari nunukan….ada sapa-sapa kenal dengan dia
    nama dia HUSIN GASA….TOLONG TANYKAN ORANG TUA ANDA.TERIMAKASIH

  14. mekom…ina dako makau de kl nak belajar..doakan dako supaya berjaya dimasa dpan.

  15. dako nupo pndai ckp tidung…tp dako guang bljr bahasa tidong…jgn mitan!!!

  16. ujang jaya Says:

    salam ujang wai, singgilan adun mokou d kl? sama dudu lapanon dagu ulun pagun ka’, belajar de manoi? ok jang….dako pun mantil dagu pagun…

  17. ujang de kalabakan Says:

    Tidongboy, tahnia sebeab blog mu gitu, ulun pagon de manai kie, sines perkara guang ne bala ku demuyu agar mendem muyu selalu.

    1. sama muyu miwan ngaku sukubangsa muyu sebeab jika taka si ulun pi guang memertabatkan suku taka.

    2. ulun pagon sine pendidikan ( educated ) sine jawatan dam jabatan kerajaan,sama mu lupanan nolong ulun taka,jika keti muyu sipi kalap nolong ulun taka.

    3. jika kalap blog gitu baya taka intimung , jika sine cadangan ataupun pendapat kalap sinuara muyu de gitu. jika kalap dake guang ngumpul
    ulun taka sine kelulusan profesional,sebeb ne sendegitu nepe pendaian
    kesuang ulun taka sine kelulusan sawat dan sendegitu taka gitu kendaling dam pendidikan

    si komen muyu cadangan ku gitu.

  18. dako belajar de mahsa kolej,,,jadi jururawat,hehehe…

  19. zamal b bakar Says:

    oh.. dudu gitu nurse lah kan….sotong sotong keli ken…..hehehe…

  20. ujang jaya Says:

    salam ulun pagun ngengayi, manong kon dagu adun ujang de kalabakan. dako sukung 100 percent. Wai pulau sebatik, tahniah dan belajar rajin2 semoga sukses!

  21. Ameyiscool Says:

    Kenapa tak pergi ke MEROTAI?sana banyak kaum tidong nie,,,,manatau dpt banyak maklumat…..

  22. KAMAL FIRDAUS Says:

    maya aku jang bekomentar, si ago nai ulun pagun tu. manong ki sino raja taka, ga sino penilong mu de taka gitu, suang nyo ulun guntano si atur umbang raja no, ka sino foto no nudan muyu de blog gitu. ala taka iwan maya de ulun suang. inggalan no kio sino nupo gambor raja no. mok maaf aku ka. masalah no dako gitu anak bagu. jadi guang po pandai. yoi ulun pagun de sabah bantuin mu kon ulun pagun de daerah indonesia tu. soal kapung nio. manay ki bagu cara no, masi kon miu de penculod miu gitu.
    by kamal f. intad de nunukon

  23. ujang jaya Says:

    Salam ujang zamal, si dagu mu sotong2? i wai ki? bais kon jang tu, kalap blajar de kolej, tapi…..

  24. ujang jaya Says:

    salam ujang ngengai, dako guang cadangan kalap ki ulun taka buat team bola sepak di tawau ni?

  25. cicit pengiran Digadung Says:

    orang tidong kalau mau berjaya mesti kembali ke pangkal jalan.maksudnya jadikan agama itu sebagai perisai atau cara hidupnya. dahulu ramai imam-imam di sabah ini orang tidong.Contoh Imam Hj.Sabah zaman sebelum british dan zaman british. imam Awang,imam aling,imam Galundang dan banyak lagi. hari ini kalau orang tidong mahu maju dalam segenap segi kehidupan agama Islam itu wajib dijadikan amalan. Kalau kita teliti kedatangan Islam di Borneo adalah sebenarnya dipelopori oleh orang tidong setelah diislamkan oleh bangsa Arab.Cuba kaji kehidupan orang tidong dengan keturunan arab yang ada di sabah atau kalimantan pasti ada kesamaanya.Saya teringat dengan cerita Tua Musa Udin ( Tua maksud Tidong itu pakcik yang paling sulung) Tuan Hj.Ismail penyebarkan Islam sampai di Kudat Sabah.Beliau ikut serta dengan pemburu-pemburu buaya orang Tidong. Dulu kerja orang tidong ini selain nelayan juga pemburu buaya yang handal.Termasuklah Arwah ayah Tua Musa .Kalau saudara/dari tau sungai Udin itu sempena nama bapa Tua Musa ( Tua musa masih hidup dia tinggal dirancang Batu 17 umur sekitar 65 tahun banyak beliau banyak maklumat pasal tidong )kalau kita lihat dalam peta negeri sabah yang lama nama sungai tu Sungai Si Udin. sekian buat masa ini. Muyak Ulun Taka

  26. ujang jaya Says:

    salam cicit pengiran Digadung, manong dagu mu adun sungai udin gino inggalan ulun pagun taka. Muyak ulun taka, suang bagas begambus ….

  27. saya berminat untuk mengetahui dgn lbh lanjut mengenai msrkt tidung.
    ada sapa2 tau ka pasal persatuan kebajikan dan kebudayaan masyrkt tidung sabah(PETISA)? mcm mn mo kontek PETISA?

  28. Asalamualaikum wr.wb malok ampun malok maaf damo guang maya nyelubang muyu pensulod cicitno pangeran digadung,Muyang damo intad Sesayap (senggitu Kabupaten Tana Tidung ) damo kapung de Tarakan masalah kerajaan tidung gitu semakin buoy makin lasop kio tenalon waktu damo degitu guang pandai silsila keturunan Pangeran Degadung manong perna damo kedingog inggalan gitu tapi masi damo lumot pio keluarga damo sinopo de batu apas tawau gino ka’katisala ujang sulaiman penggalanno, muyang damo inggalanno Ujang Pungun de sesayap beganak anak delaki inggalan Pangeran Raden (ingalan sengadow-adow nelagow Ujang Yanggak ) sino penculod no denandu tapi nupo damo pandai penggalanno beliau kawin maya anak Raja Tarakan beganak depangeran Muda anu lindung (wafat )Tahun 1972 an ka’katisalah karena damo masi lumot pio damo nembala deina damo ,sadong Pangeran Raden Gitu Beganak talu anu nyegulu inggalano .Zakaria (lindung) Kedua Intan (lindung)Ketalu Haris masih sino pio senggitu,Gului Pangeran Muda masi sio muyag anak peneliharano Ujang Zakari keduo Mantri Raga (bagu kio lindung bulan juli danoi )

  29. keturunan Pengeran Yusuf Betanduk (Bangsawan Tidung ) Says:

    Asal usul nama sungai Imam. Dengan izin Allah Taala saya telah dipertemukan dengan anak Imam Salipun iaitu puan Halimah. Saya telah menumpangkan beliau ke stesen semporna.Ditakdirkan beliau menunggu teksi di Taman Megah Jaya. Beliau dari rumah anaknya seorang pegawai Imigeresn Tawau.Saya berbual-bual dengan beliau.Dari lenggok bahasanya saya perasan dia orang tidung. Bila saya tanya beliau suku kaumnya sah beliau orang tidung. Ayah beliau Imam Salipun telah dilantik Imam daerah semporna yang pertama. Puan halimah telah menetap sejak kecil di Semporna bersama keluarganya lebih kurang 45 tahun. Beliau memberitahu mereka sebenarnya berasal dari Kampung Sungai Imam. Menurut beliau sungai Imam mendapat namanya dari peristiwa yang sangat aneh. Keanehannya disebabkan kewarakan seorang Imam. Pada suatu maghrib semua jemaah telah menunggu Pak Imam tersebut.Tapi hari itu tidak seperti kebiasaannya Pak Imam sudah sedia menunggu di ruang imam. Hari kejadian Pak Imam terlalu lama mengambil wuduk di sungai berhampiran sungai. Seorang makmum pergi melihat dan memanggil imam.Makmum tersebut terlihat peristiwa pelik berlaku seekor buaya telah datang kepada imam tersebut dan berlaku pergelutan.Makmum memanggil ahli jemaah yang lain. Setelah hampir setengah jam pergelutan itu buaya tersebut mengalah .Pak Imam menyapu-nyapu kepala buaya itu. Buaya tersebut diam dan tidak menganggu Pak Imam mengambil wuduk. Buaya tersebut hanya melihat Pak Imam mengambil wuduk sehingga selesai Pak Imam mengarah buaya itu pergi barulah ia pergi. Dari peristiwa tersebut Sungai tersebut di panggil orang tidung “Sungoi Imam “/Sungai Imam. Sehingga hari ia di panggil kampung Sungai Imam.

  30. wai pulau sebatik Says:

    baisnyo kon…huhuhuhuh,sotong??dmanai tau ni???haahahahaha..ya dako minat bah jdi jururawat,bais..bln 11 n 12 ni kat tawau dako praktikal…

  31. wai pulau sebatik Says:

    timakasih ujang jaya…

  32. salam…hai smua??bais kon??dako ulun pagun tamang….yama dako ulun tarakan de temunung batu(Salimbatu)tp berpindah ke pagun Bolongan…kini ina yama dako tggl di Pulau Sebatik….. dako guang btul nelajar ukum tidong…klu bleh Persatuan Tidung Tawau dtglah ke kg dako buat kamus dan pengenalan tentang pentingnya bahasa tidung dlm kehidupan seharian….suang anak ulun tidung di kg dako nupo pandai ukum tidung………sino mayok kami namanyo ujang usop sahaja yg berusaha memertabatkan bangsa tidung di kg Tamang……………

  33. hai huzaifah…klu mau tau lagu2 koleksi tidung nnt add lah facebookku emailnya:mamatNiSmEmat90@yahoo.com…ada aq upload lagu2 tidung contohnya seperti album Pagun Bakin Banta….ukum pagun..usah kamad tantu…n mcm2 lagi lah…

  34. hai huzaifah…klu mau tau lagu2 koleksi tidung nnt add lah facebookku emailnya:mamatNiSmEmat90@yahoo.com…ada aq upload lagu2 tidung contohnya seperti album Pagun Bakin Banta….ukum pagun..usah kamad tantu…n mcm2 lagi lah…

  35. c mamat bhaitooo ulun pagun tamang…kau jak niey mat yg aQ nampak bersemangat memertabatkan bgsa kita….hidup kon ulun pagun taka….hehehehehehehe

  36. PRAKATA

    Dalam kehidupan kita sehari-hari kita sering terdedah kepada sekeliling yang boleh menjurus kita lupa dari mana kita datang dan asal usul keturunan kita sama ada dari segi bahasa, adat resam, budaya, kehidupan sosial dan sebagainya.

    Oleh itu, Kamus Perbualan Bahasa Tidong Asas ini dibuat atas kesedaran dan juga sebagai langkah permulaan untuk memupuk semangat cintakan Bahasa Ibunda Tidong terutama sekali kepada generasi muda masa kini agar bahasa ini tidak hilang ditelan zaman kerana bahasalah yang menunjukkan sesuatu bangsa itu wujud dan amat penting untuk berkominikasi sesama kita.

    Terfikir juga saya bahawa masyarakat suku Tidong ini ada mempunyai beberapa suku etnik yang berlainan loghat bahasa dan perkataan. Namun begitu, keunikkan tersebut bukanlah sesuatu masaalah, malah boleh digunakan dan dicantumkan serta untuk memperbaiki ataupun membina penggunaan bahasa Tidong dengan perkataan-perkataan baru agar ianya menjadi satu bahasa standard atau bahasa ilmu kepada masyarakat Tidong.

    Akhir kata, terlebih dahulu saya memohon ampun dan maaf sekiranya kamus ini ada perkataan-perkataan yang mempunyai pengertian, maksud, sebutan, huruf-huruf dan sebagainya yang berlainan daripada Bahasa atau loghat Tidong itu sendiri dan apa jua kesilapan serta kekurangan tersebu, ianya adalah datang daripada diri saya sendiri. Bukanlah niat di hati saya untuk memandai-mandai ataupun menyinggung mana-mana pihak, melainkan untuk memertabatkan bahasa ibunda kita ini. Dalam kesempatan ini juga, saya ingin mengajak kepada semua pakar-pakar bahasa Tidong atau fasih dalam berbahasa Tidong untuk bersama-sama memperbaiki dan merealisasikan kamus ini agar ianya menjadi warisan kepada generasi masyarakat Tidong dan tidak hilang ditelan zaman.

    Sekian daripada saya : YUSIS

    PERBUALAN BAHASA TIDONG/MELAYU/INGGERIS

    Nu agou mu ei?
    Anda apa khabar?
    How are you?

    Bais. Dudu?
    Baik. Anda?
    Fine. You?

    Dako bais po.
    Saya juga baik.
    I’m just fine.

    Sanong penyawo ko intamu maya dudu.
    Gembira sekali bertemu dengan anda.
    It’s nice see you.

    Salamot sumpur, Nu agou?
    Selamat pagi, Apa khabar?
    Good morning, How’s life?

    Al hamdulillah, bais. Dudu?
    Al hamdulillah, baik. Anda?
    Al Hamdulillah, very well. You?

    Bais-bas kio. Terimo kasi ka’.
    Baik-baik saja. Terima kasih.
    Pretty well. Thank you.

    Sanong penyawo intamu dudu, piyo.
    Gembira bertemu anda, lagi.
    It’s good to meet you again.

    Intad de manai muyu gitu’?
    Dari mana kamu ni?
    Where are you from?

    Dako intad de Tawau.
    Saya dari Tawau.
    I;m from Tawau.

    Si inggalan mu ei?
    Siapa nama anda?
    What is you name?

    Inggalan ko Ujang.
    Nama saya Ujang.
    My name is Ujang.

    De manai muyu mapong?
    Di mana kamu tinggal?
    Where do you live?

    Dako mapong de Kampung Apas.
    Saya tinggal di Kampung Apas.
    I’m live in Apas Village.

    De manai pagun mu?
    Di mana kampung mu?
    Where is your village?

    Dudu masi piyo mapong de baloi yama mu ki’?
    Anda masih lagi tinggal di rumah ayah mu kah?
    Do you still live in your father house?

    Nopo, dako sino baloi kebatit
    Tidak, saya ada rumah sendiri.
    No, I have own house.

    Nu nomor telipun mu ei?
    Apa nomor telefon mu?
    What’s number your telephone?

    Tawoi ki’ baya mu mapong?
    Jauh kah tempat tinggal mu?
    Is it far your residence?

    Nopo tawoi kon, mingkat kio.
    Tidak jauh, dekat saja.
    No, not so far, it is near.

    Talu ratus mitor kio tad de gitu’.
    Tiga ratus meter saja dari sini.
    Just about tree hundred meters from here.

    Dako malok maaf kag. Sino nu guang natur ku piyo.
    Saya minta maaf. Ada yang saya nak uruskan lagi.
    I’m sorry. I have another affairs again.

    Dako po guang capot gitu
    Saya pun mahu cepat ni.
    I’m in a hurry too.

    Makou dako gulu.
    Saya oergi dulu.
    I’ve got to go now.

    Sayang no. Dudu guang makou
    Sayang sekali anda harus pergi
    I’m sorry you have to leave.

    Gentamu piyo
    Berjumpa lagi
    See you later.

    MEMPEKANOL
    MEMPERKENALKAN
    INTRODUCTIONS

    Johan, gitu dangan ko, Siti.
    Johan, ini kawan ku, Siti.
    Johan, this is my friend, Siti.

    Salamot bekanolan. Siti
    Selamat berkenalan. Siti
    How do you, Siti.

    Saiful, dako guang mempekanol yadi ko Azura maya dudu.
    Saiful, saya ingin memperkenalkan adik saya Azura kepada anda.
    Saiful, I want you to meet my sister Azura.

    Sigog no intamu muyu.
    Gembira sekali bertemu anda
    Very pleased to meet you.

    Dako po ngerasa sigog.
    Saya juga merasa gembira.
    The pleasure is mine.

    Salamat gentamu, Azura. Sigog no penyawo nganol de dudu.
    Selamat berkenalan, Azura. Gembira sekali bertemu anda.
    How do you do, Azura.. It’s nice to see you.

    Maaf ka’, kalab kie dako mempekanol diri ko maya dudu?. Inggalan ko Ujang Bentawol.
    Maaf, boleh saya memperkenalkan diri saya kepada anda?. Nama saya Ujang Bentawol.
    Excuse me, but may I introduce my self to you?. My name is Ujang Bentawol.

    Salamot Gentamu, Ujang Bentawol, Inggalan ko Dayang Dedalit.
    Selamat bertemu, Ujang Bentawol. Nama saya Dayang Dedalit.
    How do you do, Ujang Bentawol. My Name is Dayang Dedalit.

    Si inggalan yama mu ei?
    Siapa nama bapa anda?
    What’s your father’s name?

    Si inggalan ina mu ei?
    Siapa nama ibu anda?
    What’s your mother’s name?

    Inggalan yama ko, Hj. Ismail bin Hj. Ahim
    Nama bapa saya, Hj. Ismail bin Hj. Ahim.
    My father’s name is Hj. Ismail bin Hj. Ahim

    Inggalan ina ko, Rugaya Binti Hj. Uyut.
    Nama Ibu ku, Rugaya Binti Hj. Uyut.
    My mother’s name is Ragaya Binti Hj. Uyut.

    Sino inggalan lagouwan mu kie?
    Adakah nama panggilan anda?
    Do you have a nickname?

    Ya, sino po. Lagouwan inggalan ko, Sof kio.
    Ya, ada juga. Nama panggilan ku, Sof.
    Yes, I do. My Nickname, Sof.

    Inggalan lagouwan no, Yus.
    Nama panggilannya ialah Yus.
    His nickname is Yus.

    Oh…sengino.
    Oh…begitu.
    Oh…I see.

    Jajok inggalan no.
    Cantik nama tu.
    That name is pretty.

    Nu tugosan mu ei?
    Apakah pekerjaan anda?
    What’s your occupation?

    De manai dudu intugos?
    Di mana anda bekerja?
    Where do you work?

    Dako intugos de Dinasti Intuluwan.
    Saya bekerja di Jabatan Pendidikan/Pelajaran.
    I work at the Department od Education.

    Nu tenugos mu de danai?
    Apa kerja anda di sana?
    What work you have in there?

    Dako krani kio de danai.
    Saya kerani saja di sana.
    I’m a clerk only.

    manong ki’?.Alang ka Bais no.
    Benarkah?. Alangkah hebatnya.
    Really?. How wonderful.

    Dako palajar piyo.
    Saya seorang pelajar.
    I’m a student.

    Dako pagawoi dinasti
    Saya pegawai kerajaan
    I’m a civil servant.

    De manai pajabot muyu?
    Di mana pejabat anda?
    Where’s your office?

    De pajabot dinasti, de dalan Hj. Karim.
    Di pejabat kerajaan, di jalan Hj. Karim.
    At the goverment Office, at Hj. Karim road.

    Dangan mu gino?. Nu tugosan no?
    Bagaimana kawan mu?. Apa kerjanya?
    What about your friend?. What,s his duty?

    Siyo guru ki’?
    Dia guru kah?
    Is he a teacher?

    Ando, siyo po krani
    Bukan, dia pun kerani juga.
    No, he is a clerk too.

    Tekula umor mu?
    Berepa usia anda?
    How old are you?

    dako beumor duwom pulu walu tahun.
    Saya berumur dua puluh lapan tahun.
    I’m twenty eight years old.

    Dako bagu beumor duwom pulu tahun.
    Saya baru berusia dua puluh tahun.
    I’m just twenty.

    Ka sengino dudu mulok walu tahun tad dako.
    Kalau begitu anda muda lapan tahun dari saya.
    So you are eight years younger than me.

    Si anu tuwo de dalom keluarga muyu?
    Siapakah yang tertua dalam keluarga kamu?
    Who is the oldest in yours family?

    Dako anu tuwo.
    Saya yang paling tua.
    I’m is the oldest.

    Yadi delaki ko anu mulok.
    Adik lelaki Saya yang termuda.
    My little brother is the youngest.

    Senggilan dudu nelahir?
    Bila anda dilahirkan?
    When were you born?

    Dako nelahir de dalom tahun 1969.
    Saya dilahirkan pada tahun 1969.
    I was born in 1969.

    Tanggol tekula dudu nelahir?
    Tarikh bila anda dilahirkan?
    What date were you born?

    Dako nelahir tanggol siam bulan talu.
    Saya dilahirkan pada sembilan haribulan Mac.
    I was born on March nine.

    Ka dako nopo silop, siyo nelahir de pagun Malaysia.
    Kalau saya tidak silap, dia dilahirkan di Negara Malaysia.
    It i’m not mistaken, he was born in Malaysia country.

    Asol mu intad de manai?
    Anda berasal dari mana?
    What part of world you came from.

    Dako intad de Tawau. Dako ulun pagun.
    Saya berasal dari Tawau. Saya orang Tidong.
    I came from Tawau. My race is Tidong.

    Jadi, baya asol mu Daerah Tawau, Iyo ki’?.
    Jadi, tempat asal mu Daerah Tawau, Bukan?.
    So your native district is Tawau. Isn’t it?

    Ya, manong.
    Ya, benar.
    Yes, it is.

    Dudu pango kawin ki’?
    Anda Sudah berkahwin?
    Are you married?.

    Po piyo, dako masi bujang.
    Belum, saya masih bujang.
    No, I’m still single.

    Senggilan dudu guang kawin ei?
    Bila anda mahu berkahwin?
    When do you get married?

    Dako po piyo pasti, guang ko ngaie sekola ko gulu.
    Saya belum pasti, saya hendak menghabiskan pengajian terlebih dahulu.
    I’m not sure yet. I must finish my study fist.

    Ka yadi denandu mu gino?, Senggilan siyo guang kawin ei?
    Bagaimana dengan adik perempuan anda tu?, Bila dia akan kahwin?
    What about your sister? When does she want to get married?

    Siyo guang kawin dalom bulan apat tu’.
    Dia akan berkahwin pada bulan April ni.
    She wants to get married in April.

    Siyo no masi telalu mulok piyo, pango nio guang kawin kon?
    Dia masih terlalu muda untuk berkahwin, bukan?.
    She is still too young to married, Isn’t she?

    Jadi, tekula umor no senggitu?
    Ya, berepa umurnya sekarang?
    Well, how old is she?

    Siyo bagu beumor tuju belas tahun.
    Dia baru berumur tujuh belas tahun.
    She is still seventeen.

    Titik tekula gitu?
    Pukul berepa sekarang?
    What time is it?

    Bersambung…..

  37. ujang jaya Says:

    tatap! muyak ulun taka!

  38. ujang jaya Says:

    syabas ujang yusis! dako sukung 100%! muyak ulun taka! kamus ulun pagun..

  39. bais kon gino sinuk kamus ulun taka…muyak ulun pagun…

  40. Tidong Beluran Says:

    yg sya dgr crita dri urg2 tua tidung d cne.. konon nya kaum tidung dtg nya dr ruas buluh… jdi urg tidung bhgn beluran di lrg mkn ruas buluh…

  41. salam ka

  42. saya harap bhsa bngsa tidung ini tidakl d telan zaman..

  43. kay beluran Says:

    saya org tidung juga,saya suka blog ni mengisahkan ttg bangsa tidung yg belum lagi di ketahui ramai, org yg tinggal di sabah ini pun tidak tau apa itu bangsa tidung,apa kh bangsa kita ini ketinggalan zaman sehingga kan ramai yg tidak tahu ttg bangsa kita ini, saya amat kecewa pa lagi ada bangsa kita sendiri yang malu mau mengaku yang dirinya itu berbangsa tidung,saya kalu bole ingin becerita pada semua org yang bangsa kita ini satu ketika dulu ada bangsa yang jadi kebanggan org…

  44. manis tdg beluran Says:

    dakon pun ulun tidung labuk bluran tpi x tau btul tentang tidung..tapi aq bangga jadi anak tidung ba..

  45. saya anak tidong… sya bangga jadi anak tidong… bab ganas n keras kepala

  46. pagun po pagun Says:

    salam kenal kio bagu yujang2 yacil2 demanai kio berada.
    damo asol pagun salimbatu, damo kapung n intugos de samarinda.
    sebanor no suang ulun pagun to pintor2. tapi kamal kesila de pemerintahan, atow de posisi2 berpengaruh, ( sino tapi lepanan no ), damo too. mikir anak2 damo (khusus), maya taka ngengayilah (umum no).
    ka damo gilong perkembangan sekarang to,, ulun pagun makin buwoy ( ada, tradisi, dll ) makin tersiskan maya suku2 ando. ya bais sino blog to untuk ngingot ulun pagun untuk mambangun persaudaraan maya persatuan ulun pagun. terimo kasih kio bagu yujang maya yacil2 damo anu po pio senelamba,

  47. thaniah kepada yg bertanggungjawab mewujudkan laman web bangsa tidng ini….. saya pun berbangsa tidung juga … berasal dari beluran sabah. Dari kecil hingga sekarang saya selalu mendengar cerita turun temurun mengenai kegagahan dan hebatnya keturunan bangsa tidong ini, saya bangga dilahirkan dalam kelompk bangsa tidong. Setiap kali ibu saya bercerita mengenai sejarah kebangkitan bangsa tidong, saya seperti menonton cerita dongeng…. tetapi ia ada la benar belaka… kerana ibu saya bercerita siap dengan bukti sekali. cthnya… pedang yg di perbuat drp beribu-ribu jarum semasa menentang kerajaan ??? sori kurang pasti…. makam penglima tunggal di lidung pagon dan beberapa lagi barang yg mengukuhkan ceritanya… termasuk la nenek moyang kami yg berkahwin dengan salah serg putera sultan brunei. mengikut cerita ibu saya… saya adalah generasi yg ke-6.

  48. Syabas n thanx kpd owner blog ni
    byk info yg bole dijadikan sbg rujukan
    kpd anak2 ulun pagun yg berjaya dr segi akademik n kerjaya
    sama muyu miwan mengaku jd anak ulun pagun aaaa…
    hopefully lps ni d hrp kn lbh byk info menarik about ulun taka
    Muyag ulun taka ngengai…

  49. erm kalu boleh saya nak tgok carta raja2 tidung kpda tuan yang empunya ada tu carta……klu boleh email kan saya di kyosokigambateazrin@gmail.com
    sbb saya nak jd eya satu bhan kajian saya tuk saya pnya tugasan pembelajaran…saya berharap saudara dpt tolong saya

  50. Rayland Henry Says:

    Hello Boleh bagi saya apa maksud tu lagi BEBILIN? Bebilin membawa jalan cerita bagaimana dalam lagu tu? terima kasih… URGENT

  51. hidup kaum kita..

  52. engkuzry Says:

    rasanya persatuan ada logo pasal tak letak logo…..den macam tak nampak plak apa itu persatuan tidung walhal persatuan ini cukup gah…diterajui oleh yb datuk…..lagi pun logo persatuan tidung sangat cantik dan menarik….letaklah dalam blog ni…barulah cantik menarik tertarik

  53. Salam.. Rayland, kalau x salah BEBILIN tu maksudnya “MEMESAN”

  54. saya pun anak tidung merotai ina ku tidung yama ku banjar,tp ndak pandai ckp tidung sedih aku……….klu buli ujang yusis kirimkan ke e-mail saya kamus tidung tu yg ada alih bahasanya kemelayu n inggeris terima kasih….semoga blog ni memertabatkan kaum tidung saya sangat bangga jadi anak tidung

  55. saya pun anak tidung merotai ina ku tidung yama ku banjar,tp ndak pandai ckp tidung sedih aku……….klu buli ujang yusis kirimkan ke e-mail saya kamus tidung tu yg ada alih bahasanya kemelayu n inggeris terima kasih….semoga blog ni memertabatkan kaum tidung saya sangat bangga jadi anak tidung
    uncleseem@yahoo.com

  56. ckgutidung Says:

    hidup suku tidung!! jgn malu jgn segan..mari maju kehadapan..martabatkan suku tidung!

  57. ZURIAH BINTI UKAU Says:

    Salam semua kaum tidung d malaysia dan indonesia. Saya rasa sangat gembira kerana dgn adanya blok ini , saya dapat mengenal sejarah dan lagenda tidung.
    Saya juga merupakan salah satu cucunda kepada Pangeran Digadong….

    Semasa kecil lagi saya mendapat tahu trasila keturunan Pangeran Digadong telah ‘dipinjam ‘ oleh seorang kenalan pak cik tanpa sempat dipulangkan kepada beliau, sehinggalah beliau telah meninggal dunia di kg ice box Tawau , Sabah. Untuk pengetahuan semua : pak cik saya bernama Danan b. Utting.

    Jika ada pewaris yang sedar dan telah diamanatkan untuk memulangkan trasila ini , sila hubungi saya melalui alamat e-mai saya:
    misz_uk@yahoo.com.

    Trasila ini sangat penting untuk saya mencari keluarga yang ‘terpisah/ hilang’ di Sabah dan Seluruh Malaysia serta Indonesia . Terima Kasih.

    HARGAI TRADISI DAN ADAT RESAM, MAKA TAKKAN HILANG TIDUNG DI DUNIA.

  58. generasi ibrahim orang utan(dukun patah) Says:

    damo sanong gilong blog gitu….

    MUYAG ULUN TAKKA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  59. Wahai anak-anak olun Tidong.. walaupun kebanyakan anak-anak muda zaman sekarang terutama anak-anak Tidong yang tidak dapat bertutur bahasa Tidong, janganlah berkecil hati..yang penting asalkan kamu mengerti sikit-sikit dan tidak malu mengaku yang kamu itu adalah anak dari Kaum Tidong Borneo Sabah am nya. Cuma saya nasihatkan cubalah berubah dari masa kesemasa.

  60. Hero Pagun.

    Patut taka memartabat suku kaum taka………
    sama taka guang wali gembaya suku ande………tidong tatep dalam pinyawe………….

  61. Jgnlah malu mengaku kita org tidong.Spt suku kaum lain kita juga mampu berjaya dan bersaing dalam bnyk bidang. Kekalkan bahawa suku kita adalah suku yang paling kurang melakukan jenayah…………

  62. Nak membetulkan maksud BEBILIN bukan MEMESAN tapi maksud yang tepat adalah PESANAN……saya bangga kerana ada blong ini tahniah kepada blogger tidong………..HIDUP…( MUYAG ) dlm bahasa tidong.

  63. Dato Mohammed Azdha Says:

    Terima kasih kepada Tidongboy telah mencipta blog ini..saya berbangga menjadi anak tidung..dan menjadi keharusan kita mengekalkan bangsa ini.. anak jati tidung tawau..

  64. cakap tidung yang saya tahu
    1. periuk……….kol on,put ing,tembaruk.
    2. ikat…………..du kug,je eten,
    3. bantal……….selipi, ubut ubut.
    4. makan……….ngakan, genturak.
    5. kami………….damo, akai, demen.
    6. kamu…………muyu,dudu,
    7. jual……………dagang, kibaluk,

  65. yong-in yui elika(erica yong) Says:

    thanx a lot tidongboy . .bwat ney blog . .
    akhirnya, sy taw jgk sejarah btu tinagat tue . .kena larh slalu update ney blog dpt larh jgk mbntu generasi muda tidong mcm sy ney sikit sebanyak pasal kaum tidong..
    with love <3
    majukan suku kaum tidong

  66. salam kio bagu jang maya anak pagun de tawau dedunai. . .!!

  67. salam kio bagu ka. . .!! maya ulun pagun ngegai de dunia. .!! heheheh

  68. saddam adams @ fb dako Says:

    Salam ulun pagun… saya juga orang tidung…. tapi saya lahir dan membesar di semenanjung… sebab itu saya tidak pandai berbahasa tidung… tapi saya guang belajar bahasa tidung kerana bahasa tidung bahasa nenek moyang kita…. harap ada yang sudi membantu saya…

  69. assalamualaikum… nak tnya ne.., apa makanan tradisional kaum tidung?? da bnyak link sy search tp x jmpa pn…. bahn tuk assgment… please inform pd sy ok…. thanks….

  70. ulunpagun poh Says:

    Terima kasihlah pada Tidongboy kerana telah menubuhkan blog ini dengan jayanya banyak respon nampaknya harap2 semua orang tidong bersatu jangan biarkan bangsa kita ditindas @ hilang ditelan zaman.salam pada semua ulunpagun dako tu ulunpagun poh @ suku kaum tengaran saya ingin memperkenalkan diri saya nama surian bin danan berbangsa tidong tarakan selumit dan dilahirkan ditawau sabah dan berkerja dijohor sebagai juruteknik dalam angkatan tentera malaysia saya juga keturunan dari pengeran digadong datu m…..yang mana makam terletak di sesayap indonesia itu adalah ayahda dari sebelah arwah nenek saya syarifah pengeran hasnah dan dari sebelah arwah atok saya abdulrahman ayahdanya pernah menjadi raja di berau namanya pun tak tahu tapi didahinya orang kata ada tanduk makamnya di berau indonesia.Mungkin ada diantara tuan2 yang mempunyai keturunan yang sama dengan saya.kalau cerita pasal pengeran digadong ni ada juga arwah ujang utal aku cerita tapi dia tak mahu cerita sampai habis tapi yang mana ujang utal aku cerita moyang kami berasal dari tanah arab yang bernama syarif ali dan merantau di berunei menjadi wali dan tinggal di istana,sultan berunei telah mengawinkan syarif ali dengan anakda sultan kerana sultan pada masa tu tindak mempunyai anak lelaki maka itu dia mengawinkan syarif ali dengan puterinya bagi mengantikannya sebagai sultan, cerita ni tak habis dicerita terus lompat kes laga ayam iaitu pengeran digadong dengan anak bendahara yang telah ditikam oleh pengeran digadong pasal kes kalah laga ayam dan melarikan diri dan hidup seperti rakyat biasa dan berkahwin dengan orang tidong keturunan syarifah juga dan ada lagi isterinya yang lain tapi saya tak dapat cerita seterusnya k sesiapa yang tahu boleh sambung ceritanya salam pada semua ulunpagun…..??????…..

  71. ULUNPAGUN POH Says:

    Terima kasih pada tidongboy kerana berjaya menubuhkankan blog ini dengan jayanya, nampaknya banyak respon daripada orang-orang kita yang berbangsa tidong termasuk juga saya sendiri yang berminat tentang blog ini kerana apa yang saya tak tahu dapat tahu dari segi sejarahnya, oleh itu kita tidak perlu malu dengan bangsa kita sendiri kerana kita mempunyai fakta sejarah yang begitu banyak yang belum kita sendiri tahu tanpa tertubuhnya blog ini dengan berkongsi segalanya yang kita dapat tahu daripada orang2 tua yang terdahulu untuk diungkapkan diruangan blog tidongboy, jangan biarkan bangsa kita ditindas dan ketinggalan zaman diharap orang tidong dapat bersatu dalam memartabatkan bangsa tidong.salam pada semua ulunpagun saya surian bin danan berbangsa tidong @ suku tengaran yang mana saya juga keturunan dari pengeran digadong datu….. dan pengeran yusuf betanduk yang pada suatu ketika mempunyai kerajaan sendiri diberau indonesia.

    Kalau dari sebelah arwah nenek saya daripada pengeran digadong ayahdanya sediri yang dipanggil dengan nama mukdin sebenarnya pengeran digadong ini berbangsa arab yang mana keturunan mereka yang menjadi wali daripada tanah arab merantau ke berunei yang bernama syarif ali dan suatu ketika dahulu syarif ali telah dijodohkan dengan puteri sultan berunei kerana sultan berunei tidak mempunyai waris lelaki bagi menggantikan baginda untuk menjadi raja.disini saya terus lompat cerita menurut arwah ujang utal saya pada suatu ketika dahulu pernah berlaku kes laga ayam diantara pengeran digadong dengan anak bendahara tapi pengeran digadong telah tewas dalam pertandingan tersebut menyebabkan beliau murka dan menikam anak bendahara tersebut dan melarikan diri hidup seperti rakyat biasa dan berkahwin dengan orang tidong keturunan syarifah dan sampailah sekarang anak,cucu,cicitnya berada di indonesia,malaysia dan filipina.Setelah daripada larinya pengeran digadong menyebabkan ayahda pengeran digadong ditikam oleh bendahara dipandang rumput dan merampas takhta kerajaan berunei tetapi telah ditumbangkan oleh menantu ayahda pengeran digadong dan menjadi sultan diberunei atas bantuan daripada orang-orang suluk.

    setakat ni saja saya cerita takleh nak bagi tahu habis nanti lain pula jadinya, tapi sesiapa yang ingin melawat makam pengeran digadong bolehlah pergi disesayap di indonesia . keturunan digadong kalau tak tahu makamnya masalah juga kerana setiap hari raya keluarga kami selalu datang menziarahi pusara beliau.

    Manakala makam yusuf bertanduk berada di Berau indonesia beliau adalah seorang raja yang menguasai kerajaan berau pada suatu ketika dahulu beliau ni adalah ayahda kepada atok saya sendiri arwah Abdulrahman.sesiapa yang berketurunan daripada pengeran yusuf betanduk bolehlah melawat makamnya di sana wasalam apa yang yang baik datangnya daripada ALLAH S.W.T mana yang tak baik tu datangnya dari diri saya sendiri yang alfa

  72. Erma Althafunnisa Says:

    Assalamulaikum… salam ulun pagun… dalam surat beranak ku suku tidong.. tp membesar sebagai orang bolongan dan bahasa yg di belajar( uwaaa ndak tau juga cakap) bolongan… boleh ka ada sesiapa bgtau Tidong ngan Bolongan ni sama ka ndak… sekarang ni mengajar dan tinggal di Semenanjung pulak… satu-satunya ulun pagun di Segamat Johor… sedih… tp bangga bila cerita ngan anak murid bahawa aku orang Tidong…

  73. Cicit Pengiran Digadung Says:

    kepada erma althafunnisa ini jawapannya :bolongan nama tempat .manakala Tidung merujuk kepada kaum/orang.

  74. SALAM..kpd smua warga tidung..bangunlah utk kita sama2 mmperbetulkn sejarah kturunan kita..kita seolah2 tidak wujud shingga taraf bangsa kita tidak dketengahkn sbagai buniputra atau kita sbnarnya org pribumi y asalnya datok nenek moyang kita d sini..kita bukn PENDATANG..kita kturunan sudah lama di tempat sndri tapi d anggap ASING..perbetulkan kdudukan kita..saya tidak mampu tanpa sokongan SEMUA warga TIDUNG..

  75. kuala merutai. Says:

    ujang n acil. . .dako ulun pagun british. . .from. .kuala merotai. . .

  76. hye sya skrg ne prctical d’unit pnyelidikan muzium sabah.unit kmi kni sdg mnjalan kan kajian ke ats batu payung. kami igin skali brjumpa sesiapa shaja yg brkenaan yg boleh mnceritakn brkaitan kisah batu pyung ini. jika saudara sudi sila email sya no telefon n nama saudara untk sya inform kpda pnyelia unit kmi.(rienhanykoma@yahoo.com).
    km igin mngtahui kish ini utk djdiakn bahan dan d’buku kn..mklumlah cerita lagenda sbgini akn lnyap di telan zaman.jd muzium sabah igin skali membuku kn agr ianya tdak ditelan dek zaman maju kni.trima kasih ats krjsama saudara. stelah mndpat mklumat yg lgkap km dr unit ini akn trun ke tawau untuk mncari bukti dan brjumpa sesiapa yang boleh mnolong kmi.

  77. abd rahman Hj Alimuddin Says:

    saya ABD Rahman HJ ALIMUDDIN..merupakan cicit kepada Taukeh ABAU ( Berbangsa TIDUNG) merupakan salah satu Orang Kaya semporna satu masa dulu..mempunyai beberapa buah kedai..saya merupakan cicit dia dari anak perempuan bungsunya yang bernama aisah abau..mereka mempunyai tiga adik beradik iaitu umi hajah umi hawa, aisah..malangnya nenek saya aisah meninggal dunia selepas melahirkan mama saya ..Halimah sabandal mahaja saili..saya difahamkan sebahgia dari bandar semporna itu adalah tanah beliau pada zaman itu..beliau juga mempunyai kedai emas..harta harta beliau telah diwarisi oleh anak anak perempuan beliau yang sulung dan kedua..mana kala sebelah kami tiada lansung mewarisi harta peninggalan beliau..kerana nenek kami meninggal dalam usia yang sangat muda dan baru melahirkan ina kami..isteri beliau ialah apu sisit..@ Hapsah berbangsa suluk…saya harap saya dapat menjejaki salah silah keturunan moyang kami ini..difahamkan ketika hidup dia selalu berulang alik ke kalimantan..dan bapa saya mengatakan dia mempunyai keluarga disana..ada seorang tua di pulau sebatik ,pernah berperang dengan kesultan sulu..dan ketika zaman jepun mereka tidur di rumah moyang saya disemporna..beliau itu masih hidup dan merupakan OT di pulau sebatik..

  78. salam..ulun pagun kon giti..wah lma ndk updated status..nmpknya makin suang ulun de gitu..jom ramai2 taka gilong de telemovie lagenda aki bentawol…satu2nya pahlawan tidong

  79. test ulun pagun sandakan

  80. d mana lg ada tarian tidong nie ah………? lagi giat perkenalkan budaya tidong, kalau area2 kk sna tu.. bnyk nda knl tu bngsa tidong…………………..!!!

  81. hidayat ulun pagun borneo Says:

    terima kasih ,salam ulun pagun dan tahniah pd tidong boy yg mengelola blog ini,klu tidak begini kita tidak tau menahu berapa banyak orang kita dan dimana sj suku kita.kami di samarinda banyak adik-adik dan ujang-ujang dari tarakan,nunukan,malinau,berau,bulungan,ktt,balikpapan mencoba membuat perkumpulan anak2 ulun pagun,tks

  82. Kepada erma bahasa bolongan dan tidung tidaksama cuma dari rumpun yangsama kerana suku bolongan kebanyakkan dari keturunan sultan

  83. zerocool Says:

    bolongan adalah sebuah negeri dan penduduknya terdiri dari suku tidung…………….

  84. Assalamualaikum…ulun-ulun pagun.

    Terima kasih TidungBoy, kerana dapat membuat Blog ini yang dapat menyatukan ulun2 pagun taka dimana saja mereka berada, dan sedikit sebanyak dapat meluahkan cadangan dan pandangan daripada ulun2 taka…

  85. Assalamualaikum…ulun-ulun pagun.

    Terima kasih TidungBoy, kerana dapat membuat Blog ini yang dapat menyatukan ulun2 pagun taka dimana saja mereka berada, dan sedikit sebanyak dapat meluahkan cadangan dan pandangan daripada ulun2 taka…

  86. wei…kanani dumun ni…sine aa translit tidung daiti??
    baguye….

  87. perkara yang diperjuangankan oleh persatuan tidung sabah ialah memohon terus kepada perdana menteri agar status anak bumiputra tidung mendapat hak penuh seperti bumiputra lainnya dalam semua bidang terutama sekali dalam bidang pelajaran yang ramai anak tidung tidak dapat masuk universiti tempatan di sebabkan status anak tidung ini dipinggirkan dan tidak dapat pembelaan sebenarnya….

  88. Assalamualaikum.. saya nak tahu, dri mna awak tahu tntang sjarah tidung ni.. saya ada wat research tntang buruh tidung di tawau.. saya nak cari org yg tahu tntng sejarah suku tidung.. saya wat research sal suku ni pun sebab saya pun dri kturunan ni.. sya nak tahu klau ada org yg bleh sya tmu bual tntang sejarah ni, klau tdak pun pihak encik/puan/cik sndiri.. sya perlukan respon dlam masa trdekat.. saya harap pihak anda dpat mmbantu..

  89. Osman omai Says:

    Atuk sblah bliau prempuanku pun cite mcm tu walhal atuk sbelah beliau pempuanku suku bjau sbatik,tp dia bnyk becerita tntang suku tidung ni sbb atuk sblah atuk ku yg suku bajau ni yg skali gus merangkap muyangku adalah urang yg terawal di sebatik klau p sungai pukul dkt sbatik ni pasti akan bjumpa skolah kebngsaan panglima Habibullah, haa nma skolah ni sempena nma atuk ku laa jd sumber drpda atuk ku ni ble d percayai…

  90. idah kanyung Says:

    bagu ku ketada blog gitu…buoi kio…

  91. tidung tawau Says:

    Salam warga tidung.nak join…hehehe…bapak sye asl tidung apas,mak saya tidung kalabakan..p saya tinggal batu 5,aku kurang kawan orang bangsa kita ni.aku lebih bnyak kawan orang bugis.p aku bangga kenal kan bangsa kita ni dengan semua orang..

  92. keturunan Pangiran Digadong Says:

    Semoga. Kita dapat mengumpul data2 dan maklumat bangsa tidung dan memartabatkan bahasa Tidung.

  93. keturunan Pangiran Digadong Says:

    Orang Tidung. Wajib ada pemimpin dikalangan mereka.Ini kerana pemimpin itu merupakan tunjang penyatuan umat. Kalau puin tidak ada yang bertaraf ahli politik ia hendaklah dilantik menjadi SENATOR yang mewakili kaum TIDUNG di PARLIMEN. Ini bertujuan menjaga hak2 Tidung yang semakin terhakis sehinggakan orang TIDUNG kehilangan identiti. Sedangkan mengimbau sejarah silamnya TIDUng adalah sebuah NEGaRa Bangsa. Yang Tunjangnya adalah ISLAM sebagai anutan dan amalan .Oleh itu orang2 Tidung sekiranya ingin berjaya kembalilah kepada TUHAN dan mengamalkan ajaran islam .Kejatuhan bangsa TIDUNG. Kerana tidak lagi menjadikan ajaran ISLAM sebagai amalan. Sedang satu ketika dahulu bangsa Tidung dipimipin. Mereka yg bergelar ‘IMAM’ selaku wakil sultan.Ini menunjukkan kejayaan bangsa Tidung didukungi keyakinan dan. Pengamalan ajaran ISLAM.Orang2 Tidung juga terkenal dengan pengamalan TASAWUF melalui TAREQAT NAQsYABANDIAh dan ajaran SYEIKH SITI JENAR…Jadi kembalikan JATIDIRI TIDUNG. Melalui pembersihan MENTAL dan ROHANI…. Bersambung…

  94. ulun pagun tawau Says:

    Assalamualaikum….

    Saya pun suku tidung….mak n bapa suku tidung…ada siapa2 yg boleh tolong mcmana mau dptkan album lagu2 tidung dan bagi lirik dlm bhsa tidung serta terjemahannya sekali…kalau ada yg sanggup bantu…bolehlah kita siarkan lagu2 tidung di corong radio sabah fm…bagus bah… :)

  95. allahuakbar! kenal pulak aku imam musa, tu cicit pengiran digadong. hidup lagi beliau tu. banyak org tidung masih di sini, batu 17 jalan apas cocoa, rancangan blok 31, apas parit, sama di indera sabah. Masa kecil2 dulu rapat betul hubungan keluarga dari apas cocoa ni sampai merotai, sampai indra sabah, sudah besar ni, makin majmuk. teruskan tidungboy

  96. anak pagon sg.apas Says:

    Askm, sejarah oun taka napo rekodno atau napo bukti-bukti no. kbykn no intad do cerita oun tuo kiyo. think about that bro.?

  97. ulun pagun tawau, klu nak dapat album lagu tidung, sila hubungi sdr Yusof Hj. Ismail di Pejabat Ketua Anak Negeri, MPT, Tawau

  98. Salam,
    saya pun orang tidung tapi tidak pandai cakap tidung sebab ibu orang perak.
    menurut cerita pakcik2 saya, datuk saya dulu pawang buaya yang handal di tawau, sehingga zaman jepun atuk menggunakan buaya utk tenggelamkan kapal2 jepun. tapi akhirnya dia di tangkap dan dipancung.
    kemudian, nenek sy membawa anak2nya (termasuk bapa saya) lari ke filipina untuk menyelamatkan diri. lebih kurang 2 tahun barulah mereka kembali dan menetap di semporna.

    mungkin ada di antara saudara2 ni kenal dgn atuk sy (Tawil Hj. Taib) atau kita berkeluarga.

  99. pagun mantil Says:

    salam dn slmt bpuasa utk suma umat islm..thniah buat tidongboy smoga lbih sukses lg dgn maklumat2 dn kisah2 asal usul,sya ska blog nie,

  100. c ago muyu saudara q..bais2 ki??dako tu anak pagun merotai,tapi yaki moyang q tad kalabakan..sy harap kuarga sya sihat walafiat

  101. habibsukur Says:

    betulkah orang tidong tekut makan ikan kerapo.

  102. mahmud bin hj ahim Says:

    apa yg saudara saudari jelaskan tentang sejarah orang tidung saya sokong 1oo%.muda-mudahan apa yg kita impikan akan menjadi kenyataan.muyag ulun tidong.

  103. ulun pagun..blok 31 Says:

    mmng orng tdung…x bleh mkan kerapu sbb dya ..msti 7 keturunan..bru bleh mkan ikan kerapu..ada sbb dya..klau nk crita pnjng sngat lar..hah..spe sni orng blok 31,indrasabah,bukit queen,

  104. Mieya Ernista Says:

    Saya bangga jadi anak tidong… Bapa saya orang tidong tapi lama sudah berhijrah ke beaufort… Jadi saya kurang pasti lah asal usul tidong… Bapa saya ada bagi cerita tentang batu tinagat… Saya pernah dengar lagu-lagu tidong… Saya jugak ada belajar sikit-sikit tentang bahasa tidong… Lagipun kami banyak saudara di tawau, kalabakan, nunukan, merotai… Serata tempat lah…
    Tapi yang tak best nya bila bangsa tidong ni tidak di ketahui ramai… Malahan saya kurang pasti yang bangsa tidong ni di iktiraf sebagai bumiputra atau tidak…
    Saya lagi geram bila ada segelintir bangsa lain yang mengaku tawau tue dorang yang bagi nama… Padahal setahu saya, tawau tue ORANG TIDONG yang bagi nama…
    Kalau dulu saya pergi sekolah, bila cikgu tanya bangsa saya… Saya akan cakap saya BANGSA TIDONG… Kadang-kadang ada cikgu yang bingung-bingung sebab cikgu tue tak tahu bangsa tidong tue wujud atau tak… Geram lah bila orang balik-balik tanya… Tapi saya dengan bangga nya tetap bagi tahu tentang asal usul tidong serba sedikit yang bapa saya ceritakan dekat saya…
    Dan ada jugak kawan-kawan saya yang selalu ketawa kan saya… Dorang cakap bangsa tidong tue spesis hidung kah???… Kalau lah saya ada pistol… Lama sudah tue saya tembak satu-satu… Nasib baik lah saya budak baik… Saya tidak mahu bergaduh…
    Sampai lah sekarang, saya sudah ambil diploma psikologi di salah sebuah kolej swasta di kota kinabalu… Dan Saya & ahli kumpulan saya di beri tugasan tentang bangsa… Dan kami memilih bangsa tidong… Bila saya mencari maklumat tentang bangsa tidong, saya terjumpa blog ni… Saya bersyukur sangat-sangat sebab sedikit sebanyak saya sudah tahu tentang asal usul bangsa tidong yang sebenar nya… Terima kasih lah kepada tuan blog kerana memberi maklumat tentang bangsa tidong…
    Dan saya mempunyai impian yang satu hari nanti saya nak mengkaji dengan lebih mendalam tentang BANGSA TIDONG… Dan saya nak memberitahu semua orang yang bangsa tidong tue memang wujud… saya jugak nak majukan bangsa tidong supaya orang ramai tahu tentang bangsa kita… Dan supaya bangsa kita lebih maju lagi… Dan akhir sekali supaya bangsa kita tidak mudah untuk direndah-rendahkan martabat nya oleh bangsa lain… Kerana yang pasti BANGSA TIDONG ADALAH BANGSA YANG TERBAIK…

  105. saya baru mula menjejaki trasilah suku tidung.jika ada yang berminat.. kita dapat sama2x pigi pe pagun lasob(binayuk)sebab bulan april lepas saya ada pergi keindonesia bersama abg utk menjejaki harta warisan keluarga.jka ada yang tahu keturunan dia datu kahar dan petra@putera yunus. mereka adalah datuk moyang saya,

  106. Ulun sebatik Says:

    Salam…ulun taka ngengayi…singgilan piyo pesta beriraw ompos de pagun sebatik?

  107. Cicit Pangeran Ujang Baki Says:

    Ulun taka bais2 kio…dako gitu cicit pangeran ujang baki….rupanya moyang saya ni lah yang diperkatakan berperang dgn tentera jepun dgn hanya menggunakan gayang tumpul dan ulas btg serai sebgai senjata….sekali lompat tiga kepala tentera jepun putus dgn hanya menggunakan mantera tidung pada batang serai sebagai penajam namun begitu beliau dan kawan2 seperjuangannya terpksa lari ke kalimantan ,semporna dan kmudianya menetap di pulau sebatik sehngga skrng…nmun pangeran ujang baki sdh 3 thun mnngal dunia

  108. ADY/LIDONG/BELURAN Says:

    Assallamuallaikum.
    Ingin saya memaklumkan bahawa saya Suku Tidong Labuk Beluran. Saya sekeluarga mahir bertutur Tidong, bertugas sebagai kakitangan kerajaan di Beluran dan tahu banyak berkaitan dengan status suku kaum Tidong Beluran.
    Teruskan perjuangan ini untuk memertabatkan kaum Tidong. Bagi kaum Tidong di Beluran ianya tidak berapa dikenali , apatah lagi banyak anak-anak baru ini tidak tahu bertutur dan malu berbahasa Tidong. Tambahan kerana dalam sijil lahir dan lain-lain dokumen ia tergolong dalam keturunan Indonesia dan lain-lain keturunan. Walaupun ia Warganegara tetapi tidak dianggap sebagai Bumiputera bagi sesetengah kaum di Beluran

  109. Asalamualaiq0m. .ulun pagun,sya harap ,sya dpt blajar bhasa tidung ..dgan tpat dan sya jga brharap ..sem0a ulun pagun taka dpt memberi bnyak inf0rmasi tntang ..kaum kta,tid0ng. ,aukey
    *All the best*

  110. kamisah @ kula Says:

    askm,daken pe anak tidung intad budaan guang aku ketandu the oun tidung intad seangai2 pegampat…dake oun budaan ken….oun tidung nebais seangai…

  111. anak-anak tidung Says:

    askm,sengai oun tidung daken guang bekenalan the oun tidung intad sengai pagun..maap ar…daken pun oun budaan..

  112. akmad rizkie Says:

    Salamualaikum

    Saya berbangga dgn siapa yang menghasilkan blog ini.ia satu tindakan yang amat bernilai.
    Saya dari keluarga digadung..kami di pesan untuk tidak mengungkit soal soal diraja..kerana atas sebab tertentu.
    Saya juga memiliki salah satu salasilah keluarga digadung yang bertajuk

    PANUBUH PANGLIMA TUAN DIGADUNG LA’TUAN TAWI TAWI.
    Mempunyai dua adik beradik
    Memiliki tiga isteri
    Isteri pertama mempunyai 7 orang anak
    Isteri kedua mempunyai 3 orang anak
    Dan isteri ketiga mempunyai 2 orang anak

    Di salasilah itu menceritakan AWAL KEJADIAN,SOLAWAT SEPULUH NAMA PARA WALI DAN NAMA NAMA SAIK..malah bnyak lagi..
    Khazanah yang berasal dari brunei ada terletak di LA’TUAN TAWI TAWI SEPERTI KERIS BERTULIS JAWI,SURAT BERGANTUNG DAN KETUPAT YANG SEHINGGA KINI TIDAK PANDAI REPUT.
    Namun tidak di benarkan melihat melainkan dgn izin penjaga dan anak cucu cicit keluarga digadung.

    Saya juga dalam proses menyempurnakan sejarah keturunan TUAN DIGADUNG.
    apa yang saya dapat dalam menyelidiki keluarga digadung selama 4 tahun ini..TUAN DIGADUNG mengutamakan penyebaran agama islam dan mementingkan tali persaudaraan..bukti yang nyata..mana2 yang berketurunan digadung di wasiatkan mengeratkan tali persaudaraan tanpa memikirkan status dan harta..barangsiapa di antara keturunannya mengutamakan perkara tersebut..insyallah akan lahir seorang daripada mereka penegak islam yang berjuang semata mata ALLAH SWT

  113. KPADA SSIAPA BRKETRUNAN PANGERAN DIGADONG MUDIN…SILA HUBUNGI SAYA..01114148784….SAYA INGIN MENCARI KLUAGRA DAN KTURUNAN……PENGIRAN DIGADUNG MUDIN ADALAH MOYANG SAYA SUAMI KPADA SULTAN PREMPUAN DARI KSULTANAN SULU…..NENEK SAYA DAYANG SARI ALAM ANAK KEPADA ANAK KEDUA PASANGAN TERSEBUT IAITU DAYANG BONGSU…..

  114. TIDONGBOY Says:

    Juatan terima kasih kepada semua yang membuat komen dalam Blog ini… itulah yang saya harapkan kepada semua masyarakat kaum tidong…. kerjasama amat penting untuk memajukan sebuah organisasi….

  115. mutalip.jebat Says:

    Assalamualaikum..salam kenal ulun2 yaki bentawol,dako tu keturunan tidung asli,ataupun original tidung,dake tu bagu po kebaca pasol ulun tidung tu,maklumlah bagu pandai nyukab internet,bagi dakolah kan andang bais sine laman2 lad degitu,mana2 jenerasi bagu senggitu saneng kiyo kalap demaklumat pasol ulun tidung,ka guang gium ulun tuwo2 malok cerita pasol ulun tidung pagen niyo kai…gino kiye gulu komen2 ku..MUYAG ULUN2 YAKI BENTAWOL…

  116. ANAK CUCU CICIT PANGERAN JIPATI Says:

    terbaiklah,sy jg ulun pagun,trima kasih pada tidongboy yg mncpta blog ini..mnurut crta ujang yusup,sy salah seorang brkturunan pangeran jipati,,dari nenek moyang sy..sy brsyukur,krana sy tau asal usul sy,.

  117. Mantap Kali Bg Ceritanya.~1~

  118. http://google.com Says:

    Thank you for utilizing free time to create “LAGENDA KAUM TIDONG LAMAN BLOG TIDONGBOY”.
    Thanks a ton once more -Karri

  119. ada ka nama pangeran mukdin digadung??sy pn tdk tahu sngt..

  120. Daku giti po ulun Tidung …thanks keatas Blog ini..saya bangga dengan bangsa saya..harap banyak lagi info mengenai suku kaum Tidung dapat dikongsikan bersama..adalah bercari-cari maklumat juga..ketahuilah kita ini semua golongan Pahlawan dan Bangsawan yang berbudi bahasa dan bersopan santun dalam famly mesti ada kain kuning tanda kebangsawan itu..main mujuk kya matei own dinsau tukad..maaf kalau tersalah speling saya kurang mahir cikit mengolah spell nya ini..”maksudnya tadi…main tiup saja mati orang bawa tangga”…Tidung Beluran + Tawau + Lahad Datu..

  121. putri aroha wardhatul husna Says:

    wahh..ade juax legenda kaum tidong..

  122. Good day! I know this is kinda off topic however I’d figured I’d ask.
    Would you be interested in exchanging links or maybe guest writing a
    blog article or vice-versa? My site covers a lot of the same subjects as yours and I feel
    we could greatly benefit from each other. If you are
    interested feel free to send me an email. I look forward to hearing from you!

    Wonderful blog by the way!

  123. Greate article. Keep writing such kind of info on your page.
    Im really impressed by your site.
    Hi there, You have performed a fantastic job. I’ll definitely digg it and in my opinion suggest to my friends. I’m sure
    they’ll be benefited from this website.

  124. Due to this, in order that one can relieve from the nasal
    allergy torturing, he or she must have a strong immune system to defend the foreign substances that
    will enter into their body. It contains short and medium-chain fatty acids that support the loss of extra weight.
    The reason is it’s been established across the industry.

  125. TIDONGBOY Says:

    terima kasih sokong anda..

  126. TIDONGBOY Says:

    terima kasih… atas sokongan anda

  127. TIDONGBOY Says:

    terima kasih..

  128. Remaja_peace Says:

    Nguai.. guang timuk salui baca komen2 gitu .

  129. silsila keturunan raja tidung di malinau tolong di buatkan buku nya jga ya

  130. Ady Minho Cts Says:

    Mungkin yang anda maksud sungai Sebuku, bukan sibuku, sebab saya asli lahir di Sebuku

  131. assalamualaikum ujang ulun pagun
    damo ulun pagun ntad de nunukon, cerita muyu bais, sedungan damo so, salok po damo kedingod ntad de ulun tuwo cerita “UJANG BENTAWOL” inggilad decerita muyu, ka kalap damo bebagi de cerita-cerita rakyat ulun pagun, inggilad de cerita “yaki yamus, ikulapa, belentato, indalau, suang pio cerita ulun-ulun tuwo degului dedamo de e_mail damo kiyo “arbainbain87@yahoo.com

  132. dayang dedalit Says:

    Bangga aku jadi anak tidong.. muyak ulun taka!!!!!

  133. Abang Efran Says:

    Assalamualaikum,..
    Saya orang Bangka (kepulauan Bangka Belitung, berseberangan dengan Kalimantan Barat),
    Saya punya buku sejarah, di dalamnya ada mengenai Raja Tidong yang datang ke pulau Bangka, ingin menguasai daerah tersebut yang memang relatif belum ramai pada abae 16/17. Hanya disebutkan Raja Tidong ini ialah seorang lanun (bajak laut). Saya kira tidak masalah ada pengembara laut yang menjadi bajak laut. Karena pasti hanya bagian kecil dari orang Tidong.
    Yang ingin saya tanyakan, pernahkah anda mendengan tentang Raja Tidong sebagai lanun pada abad 16/17 ? … Biasanya pengelana seperti ini ialah keluarga raja yang berselisih paham dengan kerajaannya. Seperti kasus Raja Akil dari Kesultanan Siak; berkolaborasi dengan Inggeri dan Belanda. Akirnya menetap di Kalimantan Barat, sebagai perintis suatu Kesultanan di sana …

  134. permisi, kakak2 disini, boleh tanya arti ‘dudu kiyo de penyawo dako’? :) terima kasih :)

  135. permisi, kakak2 disini boleh tanya arti ‘dudu kiyo de penyawo dako’? terima kasih :)

  136. Mesra Bin Ofput Says:

    Assalamualaikum demiun ka nga ei,daken pun oun tidong intad Beluran….hidup tidong

  137. Mesra Bin Ofput Says:

    Saya cadangkan,kasi bikin lagu2 orang tidong…bestt tu

  138. awan kelabu Says:

    Tinagat- tinagad (Dusun Tenghilan)bermaksud ditebang…. Saya pun masih mencari sumber kerajaan Tidong kuno… Moyang saya pernah menyebut Tarakan…

  139. saya anak Tidong... Says:

    assalamualaikum…mau tanya ada siapa2 yang tau pasal keturunan Arwah Habib Jaafar Habib Salim Al-Alawi..dan beliau merupakan sepupu kepada Imam Salipun..saya difahamkan beliau mempunyai darah tidong..kebanyakan keluarga beliau berada di tarakan..tawau & semporna..salam perkenalan..:) kalau ada info minta tolong share ya…terima kasih.

  140. TIDONGBOY Says:

    Slm tuan, sebenarnya ada sudah lagu – lagu tidong selalu keluar di radio tawau

  141. Imasdar bin Ital Says:

    Dako ulun pagun mapong de kk

  142. Muhamad Riduan Bin Bahrum Says:

    Mohon kerjasama daripada admin empunya blog untuk memberi info berkenaan individu yg membuka kampung Tinagat?

  143. Assalamualaikum..isoi muyu ngengai tuiii….
    telah mentamu Kamus verb bahasa Tidong maya Bulungon berbahasa Inggris. Tenulis mahasiswi inggris yg terbit tahun 1908. Sino de perpustakaan Amazon Amerika kumpulan buku etnis.
    Ternyata Tarakan geno ando inggalan pulau melainkan dialek nasional tana tudong. Dialek Tarakan terkenal kesaboy Serudung.

    ka muyu guang gilong sio sino de “Rumah Pintar” perpustakaan mini Kelurahan Mamburungan. Buku geno sangat penting untuk bahan referensi ka intuges kamus. Suang perbedaan dagu sekarang maya gului.

    blog damo : https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CC4QFjAB&url=http%3A%2F%2Ffauzanadhare.blogspot.com%2F&ei=Ty9RU73fG5O58gXw24H4Dg&usg=AFQjCNFTDenaQ320rVvGlEvxa8MAGHZNtg&bvm=bv.65058239,d.dGc

    nium ka? damo tuh penulis puisi

  144. .asalamulaikum….disini rupanya orang berbangsa tidong…mapun lah…sy org tidong tpi x pndai ckp tidong…cikit ja..tpi. alhamdulillah jumpa jga sejarah bgsa sndiri..

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: